tiistai 29. syyskuuta 2015

Melkein pikaruokaa: (valmis)dumplings-keitto



Joskus (lue: viime aikoina) on ollut niin laiska olo, että ruuanlaitto on keskittynyt lähes pelkästään viikonloppuihin. Tekisi mieli, mutta ei jaksa. Eikä huvita. Eikä kovin kiinnostakaan. Silti olisi kiva syödä jotain muutakin kuin leipää tai jugurttia. Laiskuuden huippu on se, kun ei jaksa edes hakea valmista ruokaa mistään, koska se vaatisi pienimuotoista autoilua hektisen työpäivän päätteeksi. Tosin on meillä lähi-sushibaari (ja pizzeria ja Hese), mutta jokin raja se on minunkin sushi-nälällä. 

Keksin jokin aika sitten nerokkaan suunnitelman päästä helpolla, mutta syödä jotain mieltä ja kehoa lämmittävää. Ostin aasialaisesta kaupasta pussillisen pakastedumplingeja ja päätin tehdä niistä keittoa heti ensimmäisen laiskotuskohtauksen iskiessä. Homma on melko simppeli: nopea liemi, vähän kasviksia, dumplingit sekaan ja muutaman minuutin kiehautus päälle. Ihan kelpoa arkiruokaa!


Arkinen dumplings-keitto


Annos kahdelle. Kuori ja paloittele lientä varten pieni pala inkivääriä sekä 3 valkosipulinkynttä. Kuumenna kattilassa 1l vettä ja lisää 2 kana- tai lihaliemikuutiota. Lisää inkivääri ja valkosipuli sekä ripaus sokeria. Anna liemen kiehua 10-15min. Voit poistaa inkiväärin ja valkosipulin sen jälkeen tai jättää keiton sekaan.

Pilko sillä aikaa muutama lehti musta- tai lehtikaalta (ilman keskiosaa), yksi porkkana ja 10cm pätkä purjoa. Lisää liemen sekaan ja anna kiehua n. 5 minuuttia. Lisää sitten jäisiä valmisdumplingeja n. 10kpl. Anna kiehua ohjeessa kerrottu aika. 

Lisää keiton sekaan lopuksi 0,5rkl soijakastiketta ja muutama tippa chiliöljyä.

perjantai 25. syyskuuta 2015

Mehevin burgeri: Juicy Lucy



Olen odottanut ja odottanut, että syksysäät soisivat vielä yhden tai kaksi grillauskertaa. Syitäkin on kaksi: 1) Jenkeistä ostettu bbq-kastike, jota on vielä puoli pullollista jäljellä, ja 2) ihanat perunahampurilaissämpylät, joita raahasin mukana yhden pussin ja joka on ollut pakastimessa jo ihan riittävän pitkään.

Koska meidän oli siis pakko saada hampurilaisia, ei hyvää säätä voinut jäädä odottamaan vaan tein pihvit pannulla ja uunissa. Mutta tuli kyllä älyhyvää niinkin, kiitos juicy lucyn olennaisimman osan eli pihvin sisään piilotetun cheddar-juuston. Juusto ei näy näissä kuvissa oranssina ja valuvana, sillä en ostanut mautonta sulatejuustoa vaan oikeaa cheddaria ja se sattui olemaan vaaleankeltaista, ei oranssia. 


Juicy Lucy -hampurilaiset


Sekoita jauhelihataikina: 2 kananmunaa, 400g naudan jauhelihaa, 1tl suolaa, 0,5rkl worcesterkastiketta, 1tl valkosipulijauhetta ja mustapippuria. Anna taikinan maustua pöydällä puolisen tuntia. Leikkaa cheddar-juustosta neliön muotoisia siivuja (itse leikkasin yhden ison siivun neljään pienempään neliöön). Tähän määrään pihvejä riitti 4 paksua cheddar-viipaletta.

Tein itse tästä määrästä 8 pientä pihviä, mutta ihan hyvin pihvit voivat olla suurempiakin. Pieneen pihviin laitoin sisään kaksi juustoneliötä. Pihvi kannattaa muotoilla kevyesti öljytyin käsin ja aloittaa painelemalla kämmentä vasten reilun puolikkaan pihvin verran jauhelihaa ja painaa sen jälkeen juustosiivut keskelle. Sen jälkeen reunaosat käännetään juuston päälle ja keskiosaa tilkitään vielä jauhelihataikinalla. Juusto ei saa jäädä mistään puolelta näkyville.

Kuumenna pannulla nokare voita ja paista jauhelihapihveihin nopeasti ruskistunut pinta. Tee pihvien loppukypsennys 175-asteisessa uunissa. Lado hampurilaisten väliin salaattia, makeaa sipulia, tomaattia, suolakurkkuja ja amerikkalaista sinappia (ja halutessasi ketsuppia).


tiistai 22. syyskuuta 2015

Rentoa sormiruokaa Intiasta: kasvis-samosat



Sain ihanan värikkään ja inspiroivan kirjan Intian keittiö: aitoa kotiruokaa eri puolilta Intiaa (Sunil Vijayakar) viime jouluna lahjaksi ja siitä lähtien olen aika ajoin selaillut sivuja nälkäisenä. Intialainen ruoka on yleensä poikkeuksetta hyvää ja kaikkein parasta on erilaiset kasvisruuat. Innostuin kirjasta niin paljon, että keväällä päätin valmistaa useamman ruokalajin illallisen ja kutsuin ystäviä kylään. Ikävä kyllä ilta ei koskaan toteutunut, sillä sairastuin edellisenä päivänä, mutta ainakin minulla on nyt mielessäni kokonainen menu, jonka haluan joskus vielä tarjoilla.

Vierailimme viime keväänä Boracayn saarella Filippiineillä ja kuten kirjoitin aikaisemmin, en välttämättä ihastunut kovin tulisesti maan ruokakulttuuriin (ensimmäinen kerta Aasiassa, että näin käy). Paikallisen ruuan sijaan valintamme kohdistuikin loman aikana mm. intialaiseen ruokaan, sillä se jos mikä on aina hyvä idea. Tilasimme alkupaloiksi samosat, joita syötiin tamarindikastikkeen kera, ja jotka osoittautuivat myöhemmin niin täyttäviksi, että eipä olisi juuri muuta jaksanut syödäkään. Saimmepa taas muistuksen siitä, että samosat ovat ateria jo itsessään.

Nämä samosat ovat sen sijaan ohutkuorisia ja rapeita. Niiden täyte ei ole turhan tuhti ja mausteet myötäilevät kirjan ohjetta, joskin otin vapauksia molempien suhteen. Tuli muuten aivan mielettömän hyviä ja maistuivat erityisesti viikonloppuna kylmän aasialaisen oluen ja hyvän tv-sarjan kera. Rentoa sormiruokaa!



Kasvis-samosat


Aloita täytteen valmistaminen pilkkomalla kasviksia pienen pieniksi paloiksi: yksi pieni sipuli, 2 valkosipulinkynttä, 1 peruna, 2 porkkanaa, 4 musta- tai lehtikaalin lehteä (ilman keskiosaa), 1 vihreä chili (ilman siemeniä). Pilko myös 1,5dl kukkakaalin kukintoja pienehköiksi paloiksi.

Sekoita valmiiksi mausteseos: 0,5tl kurkumaa, 0,5tl jeeraa, 0,5tl kanelia, 0,5tl mustia sinapinsiemeniä, 0,5tl korianterijauhetta, ripaus cayennepippuria ja 1tl suolaa

Sulata pannulla 25g voita ja kuullota sipuleita. Lisää perunakuutiot, porkkana ja mustakaali ja kuullota 5 minuuttia. Lisää sen jälkeen vihreä chili ja mausteseos ja sekoita. Lisää pannulle 2,5dl vettä ja anna kiehua 5 minuuttia. Lisää sitten kukkakaali ja anna kiehua edelleen 10 minuuttia. Lisää lopuksi 1,5dl pakasteherneitä ja anna muhia pannulla 5 minuuttia. Jäähdytä täyte.

Käytä samosan taikinana valmiita kevätrulla-arkkeja. Arkkien koosta riippuen leikkaa ne n.7-8 cm levyisiksi paloiksi (itselläni oli pienehköjä arkkeja, joten liitin kaksi peräkkäin) ja katso samosan käärimisohje esimerkiksi täältä ja liimaa saumat kiinni veden kera. Tästä määrästä täytettä tulee noin 30 pientä samosaa.

Kuumenna paksupohjaisessa pannussa (tai kattilassa) 1l öljyä ja paista samosat 175-asteisessa öljyssä hieman ruskistuneiksi. Tarjoile esimerkiksi tamarindikastikkeen tai vaikkapa sweet and sour -kastikkeen kera.

perjantai 18. syyskuuta 2015

Helpot aamupalasämpylät



Meillä syödään leipää pääasiassa viikonloppuisin ja silloin tekee mieli jotain tuoretta. Edellisenä päivänä paistopisteestä ostetut sämpylät ovat usein varsin hyviä seuraavanakin päivänä, mutta jos haluaa uunilämpimät sämpylät, pitää ne leipoa itse. Yllättävää kyllä tämä taisi olla ensimmäinen varsinainen kokeilu sämpylöistä, joiden taikina tehdään illalla jääkaappiin ja paistetaan sämpylöiksi seuraavana aamuna. Mutta hyvää tuli, ja saipa samalla tuhottua purkillisen päiväyksen ohittanutta jugurttia!


Helpot aamupalasämpylät

200g maustamatonta jugurttia
1/4 palaa hiivaa
0,5 tl suolaa
0,5 rkl hunajaa
2,5 dl jauhoja
+ jauhoja leivontaan


Sekoita jugurtti ja hiiva. Lisää suola, hunajaa ja jauhot (minulla oli sekä hiivaleipäjauhoja että vehnäjauhoja). Peittele kulho kelmulla ja laita jääkaappiin yön yli.

Ripottele seuraavana päivänä taikinamöykyn pintaan jauhoja ja irrottele siitä neljä palaa. Nosta palat leivinpaperilla päällystetyn uunipellin päälle ja muotoile halutessasi hieman käsin.

Anna kohota noin tunnin ajan ja paista sitten 200-asteisessa uunissa, kunnes pinta on rapea ja saanut ruskeaa väriä. Voit ennen paistamista leikata veitsellä sämpylän pintaan koristeviillon. Älä peitä uunista tulleita sämpylöitä liinalla, jotta rapeus säilyy.

tiistai 15. syyskuuta 2015

Pekoni-kantarellirisotto



Sienet ja pekoni sopivat tunnetusti hyvin yhteen, mutta lisätäänpä siihen vielä parmesania ja viinin happamuutta, sekä ripaus tuoretta timjamia, niin avot! Risotto on taitolaji, eikä ehkä onnistu aina ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti, mutta hyvää se silti on aina. Tämä annos riittää kahdelle.


Pekoni-kantarellirisotto


Leikkaa puolikas paketti pekonia pieniksi paloiksi. Paloittele myös 1,5-2dl kantarelleja, puolikas sipuli sekä 1-2 valkosipulinkynttä. Valmista 5dl kasvislientä ja raasta 50g parmesania.

Kuumenna kasarissa pieni tilkka oliiviöljyä ja paista pekonipalat rapeahkoiksi. Siirrä lautaselle odottamaan. Paista sen jälkeen sienet ja siirrä myös odottamaan. Lisää pannulle ruokalusikallinen oliiviöljyä ja kuullota sipulit ja valkosipulit nopeasti.

Lisää 1,5dl risottoriisiä ja kuullota sitä noin 5min. Kaada pannulle sen jälkeen 1dl valkoviiniä ja anna poreilla hiljalleen. Kun neste on melkein haihtunut, lisää 1dl kuumaa kasvislientä. Lisää sen jälkeen kasvislientä aina 0,5dl erissä, kun edellinen liemi on haihtunut puoleen. 

Kun risotto on valmista, lisää pekonit ja sienet ja anna niiden lämmetä uudelleen. Mausta risotto lopuksi suolalla ja mustapippurilla. Lisää parmesanraaste ja pilko sekaan muutama oksa tuoretta timjamia.




sunnuntai 13. syyskuuta 2015

Puolukka-kinuskijälkiruoka



Carmelitakset osoittautuivat todellisiksi herkuiksi ja hävisivät tarjoilulautaselta niin nopeasti, että vaikka minulla jäi kondensoitua maitoa käyttämättä puoli purkillista, en tohtinut tehdä toista satsia. Sen sijaan ajattelin hyödyntää pakkaseen lymyilemään jääneitä puolukoita, sillä kohta metsät ovat pullollaan uusia. Tämä jälkiruoka on oikeastaan melkein kuin smoothie ja sen saa nautittua myös pillin läpi.


Puolukka-kinuskijälkiruoka


Laita tehosekoittimeen tms. 4rkl mysliä, 2-4rkl karamellisoitua kondensoitua maitoa, 2-3rkl jäisiä puolukoita, 200g rahkaa, 200g maustamatonta jugurttia. Hurauta tasaiseksi ja lisää tarvittaessa esimerkiksi maitoa, jos haluat notkeampaa smoothieta. Kaada kahteen lasiin ja tarjoile heti.

perjantai 11. syyskuuta 2015

Carmelitas, makeaa mahan täydeltä!


Olen viime aikoina törmännyt useampaan otteeseen carmelitas-neliöihin, joiden alkuperästä minulla ei ole sen kummempaa tietoa. Kuulostavat nimen mukaan esimerkiksi meksikolaisille, mutta ohjeen rasva+sokerimäärä viittaa vahvasti Jenkkeihin. Mutta pakkohan niitä oli kokeilla, kun ne kerta kaikkiaan vaikuttavat niin överimakeille.

Käytin näihin Me Naiset -lehden ohjetta pohjana, mutta lopulta jouduin tekemään hieman omia ratkaisuja. Ensinnäkin vaihdoin sokerin osittain muscovadoon ja vähensin sekä kondensoidun maidon että suklaan määrää. Vuokani oli juuri sen kokoinen, kuin ohjeessa neuvotaan, mutta littanoiden keksimäisten neliöiden sijaan minulla tuli näistä paksuhkoja piirakkapalasia. Ei se yhtään haitannut, mutta kannattanee silti käyttää isompaa vuokaa kuin 20 x 20.

Carmelitas


Ota 150g voita huoneenlämpöön. Sekoita kulhossa 2dl kaurahiutaleita, 3,5dl jauhoja, 2,5dl sokeria (osa voi olla esimerkiksi muscovadosokeria), 2tl leivinjauhetta ja 2tl vaniljasokeria. Lisää pehmennyt voi ja nypi murumaiseksi seokseksi. Ota 1,5dl muruja talteen ja lisää loppujen joukkoon 1dl maitoa. Sekoita taikinaksi ja painele jauhotetuilla käsillä leivinpaperilla vuoratun uunivuoan pohjalle. Paista pohjaa 200-asteisessa uunissa 15min.

Nostele esipaistetun pohjan päälle lusikan avulla karamellisoitua kondensoitua maitoa. Itse käytin puoli purkkia eli noin 200g, mutta ohjeen mukaan laitetaan kokonainen purkki. Lisää päälle 100g rouhittua tummaa suklaata (itse vähensin myös tätä). Levitä päällimmäiseksi taikinamurut ja paista vielä toiset 15min. Jäähdytä ja leikkaa paloiksi. 

keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Hävikistä herkuksi: tämän vuoden parhaimmat

Tällä viikolla vietetään kolmatta kertaa Kuluttajaliiton organisoimaa Hävikkiviikkoa. Laitan itse aika ajoin jakoon vinkkejäni ruokahävikin pienentämiseksi, joten ajattelin kerätä tähän postaukseen kertauksen vuoksi tämän vuoden suosikkejani.

Omassa keittiössäni kokkaillaan tämän tästä hävikistä herkuksi -periaatteella, sillä käyttökelpoisen ruuan heittäminen roskikseen tuntuu ihan kauhistuttavalle. On myös varsin taloudellista käyttää hyväksi jääkaapissa jo olevia raaka-aineita, puhumattakaan siitä, että välillä kurkkaisi kaappien ja pakastimien perälle.

Tänään ruokamme rakentuu sen mukaan, että muistin pakastimessa olevan pekonipaketin sekä kesällä saadut kantarellit. Loppukeväästä raahasin kotiin paketin risottoriisiä, jonka sain työpaikalta henkilöstöravintolan jakaessa ylijäämäraaka-aineita ennen sulkemista. Käytännössä ostin kaupasta vain parmesania, joka muuten on aika hyvä lisä moneen hävikkiruokaan (ja riittoisa sellainen).

Mutta tässä niitä parhaimpia hävikkiruokia kuluneelta vuodelta, palataan risottoon myöhemmin!

Paistettu riisi toimii aina, myös kasvisversiona erinomainen!

Omeletti lienee jämäruokien klassikko

Kuivahtaneita tortillalettuja? Ei kauaa!

Ylikypsät tomaatit, ylimääräiset juustot, tomaattipasta sopii kaikkeen!

Anteeksi, jos otan esille taas tostadan, mutta meillä taitaa useinkin jäädä tortillalettuja kuivumaan... Joskus jopa pakastan ylimääräiset, sillä niitä voi helposti käyttää näihin jämäruokiin.

Tein ekan kerran uunimunakasta, nam!

Hauskin ideani oli käyttää ylijäänyt wonton-taikina ravioleihin. Sopi todella hyvin!

Quesadillan sisään voi piilottaa niin juustoja kuin lihaa tai kasviksia...

Nahistunut kukkakaali oli mitä herkullisinta uunissa paahdettuna!

Mikä on sinun lempparisi hävikkiruuista?

Ja vielä muutama vinkki ruokahävikin pienentämiseksi:
1) Suunnittele ruokaostoksesi ja tee viikon ruokalista (toimii myös säästämiseen ja laihduttamiseen).
2) Älä osta kerralla liikaa, vaan täydennä jääkaappiasi viikon mittaan.
3) Pakasta isompia raaka-ainemääriä sopivina annoksina. Esimerkiksi 400g jauhelihaa riittää yleensä pariinkin eri ruokaan, jos syöjiä ei ole kovin montaa.
4) Kurki kaappeihin ja nosta pikaisesti käytettävät tuotteet pöydälle muistuttamaan olemassaolostaan. 
5) Suunnittele ateria jonkun tietyn raaka-aineen ympärille, joka sinulta löytyy jo kotoa.




maanantai 7. syyskuuta 2015

Kiinalainen hot and sour -keitto


Viime keväisessä Makukellarin kiinalaisen ruuan illassa tuli tutuksi muutama sellainen perusruoka, jolla pystyy piristämään omaa arkeaan. Ihania kevätrullia jaksaa väkertää vain viikonloppuisin, mutta sekä ants-climb-tree että hot and sour -keitto ovat nopeasti ja helposti valmistettavissa ja herättelevät makunystyröitä paremman kerran. Ja lämmittävät syysateella!

Yllättävää oli, että keiton tulisuus ei tule chilistä vaan valkopippurista, jota keittoon voi laittaa oman makuvahvuuden mukaan. Ohje myötäilee Makukellarin ohjetta, mutta tässä versiossa esimerkiksi tofu on palana raasteen sijaan (oma tofuni oli siihen liian pehmeää).

Kiinalainen hot and sour -keitto


Silppua 1,5dl kiinankaalta ja suikaloi yksi porkkana. Liota esimerkiksi kuivattuja metsäsieniä 1dl verran. Kuumenna kattilassa 1tl öljyä ja kuullota porkkanoita hetki. Lisää sitten kaali ja sienet ja kuullota vielä hetki. 

Lisää kattilaan 5dl vettä ja mausta 3/4tl valkopippurilla, 1tl soijakastikkeella ja ripauksella suolaa. Anna kiehua muutama minuutti. Sekoita pienessä kulhossa 2rkl vettä ja 3/4rkl perunajauhoja. Kippaa suuruste keittoon. Lisää keittoon vielä puolikas, kevyesti vatkattu kananmuna ja sekoita kunnes kananmuna hyytyy. Mausta keitto vielä ihan pienellä tujauksella viinietikkaa.

Annostele keittoa kahteen kulhoon ja lisää pari siivua tofua sekä silputtua kevätsipulia.

lauantai 5. syyskuuta 2015

Helppo vuohenjuustopiirakka



Mikä se on, kun syksyllä alkaa aina tehdä mieli suolaisia (ja makeitakin) piirakoita? Omat lempparini sisältävät (yllättäen) aina tomaattia, kuten tämä ihana vuohenjuustopiirakka. Tällä kertaa tein kuitenkin nopeamman ja todella helpon vuohenjuustopiirakan, jossa tomaatit vain siivutettiin pohjan päälle.

Helppo vuohenjuustopiirakka


Pohja: laita kulhoon 75 pehmennyttä voita, 2,5dl jauhoja (itselläni oli 1dl vehnäjauhoja, 1dl täysjyvävehnäjauhoja ja 0,5dl ruisjauhoja), 1tl leivinjauhetta, 0,5tl suolaa ja 1 kananmuna. Sekoita taikinaksi ja painele piirakkavuoan (24cm) pohjalle ja reunoille. 

Siivuta 3-4 tomaatti ja lado siivut pohjan päälle osittain limittäin. Ripottele tomaattien päälle 1tl sokeria, 0,5tl suolaa, 0,5tl (kuivattua) rosmariinia ja rouhaise mustapippuria. Leikkaa 200g vuohenjuustoa kiekoiksi ja lado tomaattien päälle.

Paista piirakkaa 200-asteisessa uunissa, kunnes pohja on kypsä (n. 25min). Kun otat piirakan pois uunista, tiputtele sen päälle hieman oliiviöljyä ja rouhaise vielä lisää mustapippuria. Voit koristella piirakan tuoreella timjamilla ja tarjota lisänä balsamicosiirappia.


tiistai 1. syyskuuta 2015

Häämuistoja: basilikapannacotta ja marinoidut mansikat



Vuosi sitten juhlituissa häissämme ei ollut tarjolla hääkakkua, vaan sen sijaan päädyin jälkiruokaan. Vanhempieni vanha hääkoriste nostettiin suuren basilikapannacottan päälle, jota pääsi leikkaamaan kuin hääkakkua ikään. Pannacotta oli mielettömän hyvää ja siksipä sitä oli pakko tehdä itsekin näin ensimmäisen hääpäivän tienoilla. Pannacottan ohjeen löysin HS:n sivulta.

Basilikapannacotta


Kaada kattilaan 1dl täysmaitoa, 4dl kermaa ja 1dl sokeria. Halkaise yksi vaniljatanko ja lisää kermaseokseen. Riivi basilikasta lehtiä n. 1dl verran ja raasta hyvin pestystä sitruunanpuolikkaasta kuori. Lisää basilikat ja sitruunat kattilaan ja kiehauta seos koko ajan hämmentäen.

Nosta kattila pois levyltä (hämmennä vielä hetki) ja anna seoksen maustua vähintään puolen tunnin ajan. Siivilöi. Mikäli haluat pannacottasta vihertävän, niin lisää hieman elintarvikeväriä.

Laita 3 liivatelehteä likoamaan kylmään veteen viideksi minuutiksi. Kuumenna sitten 1rkl vettä ja liota liivatteet veteen. Kaada liivateseos ohuena nauhana pannacottaan koko ajan sekoittaen.

Kaada pannacotta tarjoiluastioihin ja peitä kelmulla. Anna tekeytyä jääkaapissa yön yli. Marinoi seuraavana päivänä mansikoita limetin mehulla, tomusokerilla ja basilikalla ja tarjoile pannacottan kanssa.