keskiviikko 2. marraskuuta 2016

New Yorkin -loman parhaat ruokajutut

Vietimme syyslomaa vanhassa tutussa New Yorkissa ja pääsimme sekä kokeilemaan uusia juttuja että herkuttelemaan hyväksi koetuissa paikoissa. Viikon reissuun mahtui muutama ruokatori, edullista katuruokaa, pari hyvää aamupalaa ja melko lihaisaa mässäilyä. Niin ja ihan liian monta motelliaamupalaa donitseineen ja baageleineen. Yövymme usein New Yorkissakin motelliketjujen hotelleissa, sillä niiden hinta-laatusuhde on hyvä, eli kohtuullisella hinnalla saa edes kohtuullista tasoa, Manhattanin ulkopuolella tietenkin.

New York ei ollut lomamme ainoa kohde, vaan nappasimme keskivaiheilla vuokra-auton ja hurautimme Philadelphian ja Cape Mayn kautta Atlantic Cityyn ja sieltä taas takaisin Nykiin. Viikon aikana ehti syödä yhtä ja toista, mutta tässä muutamia poimintoja.

Smorgasburg

Smorgasburg on oikea viikonloppujen ruokakeidas. Brooklynin oma ruokatapahtuma sijaitsee kahdessa eri osoitteessa ja sunnuntaisin se on tänä kesäkautena ollut Prospect Parkissa. Marraskuun kynnyksellä tapahtuma siirtyy sisätiloihin (viime vuonna siirtymä tapahtui lomamme aikana ja lauantain tapahtuma pidettiin silloin Industry Cityssä). Kannattaa tarkistaa Smorgasburgin (tai Brooklyn Flean) nettisivuilta sen ajankohtainen sijainti, ennen kuin lähtee liikkumaan kohti kyseistä tapahtumaa (nimimerkillä kokemusta on).

Tarjontaa on laidasta laitaan ja hinnat pyörivät kymmenen dollarin molemmin puolin per annos. Me päädyimme aluksi C Baon possuleipään ja toisen kojun (taisi olla Zia Green Chile Co.) green chili -ranskalaisiin sekä kivan pinkkiin limonadiin, mutta lopulta kävimme hakemassa vielä Big Mozzin mozzarellatikut. Possuleipä oli herkullinen ja raikas kokonaisuus runsaan korianterin ansiosta, kun taas newmexicolaiset ranut eivät ehkä olleet ihan 8 dollarin hintansa väärtejä. Hyviä tosin, ja selvästi itsetehtyjä. Mozzarellatikut suorastaan valuivat juustoa ja sekä tuoksuivat että maistuivat parhaille mozzarellatikuille ikinä.

Five Leaves

Päätimme jättää yhden motelliaamiaisen väliin, jotta voisimme syödä aamupalaa läheisessä Green Pointissa, Williamsburgin laitamilla Brooklynissä. Five Leaves -kahvila/ravintola oli kuulemani mukaan erittäin hyvä aamupalapaikka ja vaikka emme harmikseni jaksaneet tällä kertaa tilata paikan muhkeaa (ja kuulemma mielettömän hyvää) pannukakkuannosta, saimme kuitenkin syödäksemme ihanan aamupalan. Tykkäsin myös paikan tunnelmasta!

idkuva

Valitsimme kaksi leipää: avokadon ja munakkaan, jotka pystyimme nätisti jakamaan keskenämme. Avokadotoast oli tietenkin varma valinta, mutta munakasleipä pääsi yllättämään: välissä oleva juusto yhdistettynä annokseen kuuluneeseen tomaattikastikkeeseen oli yksinkertaisesti todella hyvää. Olimme aikeissa käydä Five Leavesissa vielä toisenkin kerran loman aikana, mutta sitten emme ehtineet. Ensi reissulla sitten!

Two Hands

En varsinaisesti syönyt Two Hands Cafessa mitään, mutta kävin lepuuttamassa jalkojani ja piristämässä kroppaani All The Way -smoothiella, jossa oli mm. marjoja ja inkivääriä. Sain arkiaamuna klo 9 viimeisen vapaan pöydän ja kahvilan ovi kävi tämän tästä. Aamupalaruuat näyttivät hyvältä, ehkäpä piipahdan täällä seuraavan kerran syömässä jotain.

Jack's Wife Freda

Toinen maininnan arvoinen aamupalapaikka oli West Villagessa sijaitseva Jack's Wife Freda. Menimme paikalle lauantaina heti aukeamisen jälkeen ja hyvä niin, sillä paikka täyttyi nopeasti. Tilasimme Eggs Bennyn ja Madame Fredan, sekä annoksen pannareita (Orange Blossom Pancakes). Juomiksi valikoitui kahvien lisäksi ihana minttu-lemonade ja tuore cantaloupe-mehu.

Ihastuimme erityisesti madame-leipään, jossa oli sekä cheddar- että gruyere-juustoa ja ankka-prosciuttoa. Omassa annoksessani oli perinteisten uppomunien lisäksi kylmäsavulohta rapean perunapannarin päällä sekä kaiken kruununa  ihanan pinkkiä punajuuri-hollandaisea. Jälkiruuan kohdalla mahat alkoivat olla jo täynnä, mutta perinteiset pannarit ei niin perinteisillä lisukkeilla (appelsiinimarmeladi ja turkkilainen jugurtti) maistuivat kyllä. Ei ehkä parhaimmat pannarit ikinä, mutta kivan erilaiset. Minttu-lemonadeen ihastuin jo alkumetreillä!

By CHLOE.

By Chloe. oli yksi reissun odotetuimmista ruokapaikoista, sillä olin kuolannut vegaanista pikaruokaa ja salaatteja sisältävää ruokalistaa jo hyvän tovin ennen reissua. Olisin halunnut testata useampaakin annosta, mutta koska lounasaikaan nälkä ei ollut suurensuuri, päädyin ottamaan pelkän salaatin. Quinoa-taco -salaatti oli yllättävän maukas ja salaatissa ollut seitan-chorizo todella hyvää! Juomaksi olin ajatellut ottaa talon lemonaden, mutta tilasinkin vahingossa jääteen. Tänne menen ehdottomasti uudemman kerran, ja seuraavaksi hieman nälkäisempänä ja ehkä rauhallisempaan aikaan.

Mable's Smokehouse

Williamsburgissa sijaitseva Mable's Smokehouse valikoitui ruokapaikaksi Instagramissa näkemäni kuvan perusteella. Vaikka ravintola sijaitseekin melkoisella hipsterialueella Brooklyn Breweryn naapurissa, oli tunnelma hauskan perusamerikkalainen. Ruokalista sisälsi etelävaltioiden mutkatonta ruokaa ja annoskoon arvaten valitsimme yhden ribs-annoksen puoliksi. Valinnaisten (mac and cheese, perunasalaatti ja bbq baked beans) ja annokseen kuuluvien lisukkeiden kera emme jaksaneet mättää moista kokonaisuutta edes kahdestaan.

Hitaasti kypsytetystä lihasta pitäville voisin suositella myös Mighty Quinn's -ravintoloita (East ja West Village), joiden brisket sandwich ja dirty frites lämmittävät vielä pitkään. Vinkkinä kuitenkin, että lihahöystettä sisältäviä ranskalaisia ei kannata tilata lisukkeeksi, ne ovat täyttävä ruoka ihan sellaisenaankin.

Chelsea Market ja Reading Terminal Market

High Line Park on yksi New Yorkin hauskimmista puistoista, sillä se kulkee vanhan, katutason yläpuolella olevan junaradan paikalla. Ja lisäksi sen varrella on Chelsea Market, jonne kannattaa ehdottomasti pistäytyä. Me kävimme pyörähtämässä siellä vain nopeasti, sillä haimme lounasta ja söimme sen puiston penkillä istuen. Valitsimme lukuisista vaihtoehdoista Num Pangin sandwichin, joka oli banh mi -tyyppinen patonki, joskin vielä parempi kuin tähän asti syömäni banh mit! Ruokajuomaksi valikoitui inkiväärinen lemonade, joten kaiken kaikkiaan tässä lounaassa oli maut varsin kohdillaan.

Reading Terminal Market ei sijaitse New Yorkissa vaan parin tunnin matkan päässä Philadelphiassa. Harmiksemme paikka oli juuri sulkemassa oviaan, vaikka kuinka olimme yrittäneet pikakävellä parin kilometrin päästä hotelliltamme. Ehdimme kuitenkin kurkistamaan muutamalle käytävälle ja syömään minttusuklaisen kuppikakun sekä Oreon ja S'moresin yhdistelmän Smoreon. Olisin kyllä mielelläni syönyt jotain suolaistakin ja muutenkin tehnyt ruokaostoksia täällä!

Shake Shack

Ette kai luulleet, että olisimme ohittaneet vanhan suosikkimme Shake Shackin? Ehei, sinne suunnattiin jo heti alkumatkasta. Ja nimenomaan Madison Square Parkiin, jossa alkuperäinen ulkoilmagrilli sijaitsee. Otimme tällä kertaa molemmat paikan perushampurilaiset eli shack burgerit, jotka yksinkertaisesti toimii aina. Tahmea perunasämpylä ja hyvä jauhelihapihvi eivät tarvitse lisukkeeksi kuin paikan oman kastikkeen, juustoa sekä raikasta salaattia ja tomaattia. Juustoranskalaiset on ihan pakollinen lisuke, mitä meihin tulee. Tosin niistäkin riittää puolikas annos.

Otto's Tacos

Kaliforniassa matkustaessamme olemme mieltyneet paikallisiin tacoihin ja liitän ne mielikuvissani lähinnä palmujen alla auringon lämmössä syötäviin ruokiin. En siis New Yorkin kaltaisen kaupungin sykkeeseen, vaikka toki poikkeuksiakin löytyy kun mennään kauas Rockaway Beachille.

Tällä kertaa suuntasimme kuitenkin Hell's Kitcheniin ja siellä Los Angeles -vaikutteiseen Otto's Tacos -taqueriaan ja tilasimme jokaista tarjolla olevaa tacoa yhden kappaleen, yhteensä siis viisi. Menin Kaliforniasta tuttuun tapaan läträämään tacoihin hieman liikaa chilikastiketta, mutta muutoin tacot olivat varsin hyviä. Suosikikseni nousi katkarapu. Pientä miinusta kuitenkin siitä, ettei tacoja voinut käytännössä syödä käsin, vaan maissiletut hajosivat niiden alla. Kaksi päällekkäistä lettua olisi paikallaan!

Sokerina pohjalla Pinkberryn frozen yogurt, joka lievitti kivasti tacojen jälkeen jättämää poltetta suussa!

1. Ihana postaus! Tuo Smorgasburg oli aivan loistava tapahtuma. Itse maistoin mangoruusua ja sushi-burritoa. Kävin ekan kerran Nykissä kuluneena kesänä ja aivan myyty, niin upea kaupunki! Milloin vaan lähtisin uudestaan.

1. Smorgasburg on kyllä tosiaan erinomainen tapahtuma, kun siellä pääsee kokeilemaan monia eri juttuja (varsinkin jos voi jakaa annoksia muiden kanssa). Olin ajatellut maistavani vihdoin ramen-burgeria, mutta just tällä kertaa heillä ei ollutkaan kojua ainakaan siihen aikaan, kun me olimme paikalla. Mangoruusu kuulostaa ihanalle!