perjantai 1. heinäkuuta 2016

Berliinin ihanat aamupalat

Berliini on mitä mainioin ruokakaupunki ja nautimme koko loman ajan erityisesti sen aamupalamahdollisuuksista. Harmillisesti emme ehtineet syödä yhtään niin monta aamupalaa kuin olisimme halunneet, yksi per päivä riittäköön, mutta jäipähän kokeilemattomia paikkoja vielä seuraavillekin reissuille. Tässä muutama vinkki Berliiniin matkustaville!

Silo Coffee

Friedrichshainissa Boxhagener Platzin vieressä sijaitseva Silo Coffee oli ensimmäinen aamupalakohteemme ja käytännössä kävelimme sinne lähes suoraan Helsingin koneesta, koska saavuimme perille aamusta. Tilasimme nimikkoleivän The Silon sekä uunipannarin suolaisilla täytteillä. Leipä, jossa oli pohjimmaisena kreuzbergiläistä rapeaksi paahdettua leipää ja päällä kaksi uppomunaa, pekonia, avokadoa, manchegoa, ituja ja sitruunaista yrttikastiketta, hurmasi minut täysin ja päätin, että tänne tullaan uudelleen. Ja niin tehtiin. Tosin toisella kerralla tilasin makean pannarin ricottajuustolla ja marjoilla. Olisin voinut syödä paikan aamupalalistan läpi kokonaan!

Cafe Anna Blume

Yksi odotetuimmista aamupaloista oli Prenzlauer Bergin Anna Blume, joka on sekä kahvila että kukkakauppa. Saavuimme paikalle arkiaamuna kymmenen jälkeen ja saimme viimeisen vapaan pöydän viihtyisältä terassilta. Tilasimme paikan aamupalaspecialin kahdelle ja saimme eteemme kolmikerroksisen vadin täynnä erilaisia herkkuja. Ehkä kaunein aamupala ikinä! Paikan aamiaislautaset kuulostivat myös houkuttelevilta, ja special oli siis koottu kaikkia niitä yhdistellen.

An einem Sonntag im August

Tätä paikkaa etsimme jo edellisellä kerralla neljä vuotta sitten, mutta koska se sijaitsee ihan Kastanienalleen alkupäässä (myöskin Prenzlauer Bergissä) ja sen terassi on viherkasvien peitossa, missasimme sen täysin. Nyt tiesin kuitenkin paikan paremmin ja menimme sinne sekä miljöön että edullisen aamupalan houkuttelemina (buffa 6,90e viikonloppuna, + juomat). Sisätilat olikin mitä ihastuttavimmat ja kadun puolella oleva terassi viihtyisä kasveineen ja puutarhakeinuineen. Itse aamupala oli aika tavallinen, mutta ihan hyvä hintaansa nähden. Tarjolla oli mm. munakokkelia, tomaatti-mozzarellasalaattia, salaatteja, marinoituja kasviksia, leikkeileitä ja juustoja sekä sämpylöitä.

Morning Glory

Kastanienallee on yksi Berliinin lempikaduistamme, eikä ole ihme, että söimme siellä aamupalaa kahdesti. Toiseksi paikaksi valikoitui Morning Glory, sillä emme löytäneet edellisen reissumme Rosalynia enää. Valikoimme tällä kertaa sekä suolaisen että makean pikkuaamupalapaketin ja jaoimme ne keskenämme. Suolaiseksi otimme tomaatti-mozzarellatoastin ja makeaan kuului kroisantti. Kahden hengen aamupalat kahveineen kustansi kymmenisen euroa, joten tämä oli edullisimpia aamupalojamme.

Leipomokahvilat

Berliinissä on leipomokahviloita lähes joka korttelissa ja viimeisenä aamuna matkalla lentokentälle pysähdyimme ohimennen yhdessä. Tilaamani camembert-sämpylä sisälsi reilusti juustoa ja vähän turhan reilusti majoneesia, huh! Pelkkä juusto olisi riittänyt. Muutoin sämpylä oli tosi hyvä. Tämä aamupala oli jopa alle kymmenen euroa kahdelta, joten saatiin taas ilahtua Berliinin hintatasosta.

Mikä on sun suosikki Berliinin aamupalapaikoista? Vinkkejä otetaan vastaan seuraavaa reissua silmällä pitäen!

1. Arvelinkin, että Prenzlauer Bergissä olisi ollut mukavia ruokapaikkoja. Pistäydyimme vain pikaisesti juomassa eräässä, samalla reissulla, kun vierailimme Mauerparkin kirpputorilla, ja hyvää ruokaa sieltäkin sai. Mahtava tapahtuma! Mahtava kaupunki!

1. Prenzlauer Berg näyttäisi olevan oikea aamupalojen (ja hyvien ravintoloiden) taivas, seuraavalla reissulla tulee varmasti kans ravattua siellä :) Ja Mauerparkin kirpparilla käytiin mekin, se oli hauska kokemus! Me ei kylläkään syöty siellä, kun oltiin menossa muualle ruokailemaan, mutta tosiaan mahtava tapahtuma. Ja Berliini on muutenkin mun lemppari!

2. Ihastelin jo sun Instasta tuota Cafe Anna Blumen aamupalaa. Kuinka kauniisti se oli laitettu esille! Tuo idea on ehkä pakko joskus itsekin kopsata... :) Ihania kuvia muutenkin laitoit teidän reissusta. Olin puoliksi itsekin Berliinissä niiden kautta. Olen siellä kerran käynyt, mutta siitä on jo luvattoman paljon aikaa.....

1. Ihan sama juttu, mäkin haluan joskus kopioida sen idean! Ja kiitos, tykkään itsekin aina myötäelää toisten matkoja, esim just Instan kautta :) Berliini on kyllä ihana kaupunki, siellä voisi käydä vaikka joka vuosi!

3. Eikä!!! Ihana postaus, ja minullakin tekeillä samankaltainen. Anna Blume testattiin myös, ja on lemppari. Ihanan tunnelmallinen. Otimme vegetarjottimen puoliksi. Ai että! Mekin saimme koko ajan täydestä paikasta pienen jonotuksen jälkeen yhden vapaan pöydän. Berliini on super! <3 Lempparikaupunki New Yorkin jälkeen. Itse kotiuduin juuri viikon reissulta Nykistä. :)

1. Tämäpäs sattui, ja Nyki on vielä munkin lempikaupunki! Ja Berliini ehdottomasti seuraavana kärkikahinoissa :) Pitääkin sitten käydä kurkkimassa sun postaukset (sekä Nykistä että Berliinistä), niin saan varmasti vinkkejä tuleville reissuille :) Nykiin ollaan lähdössä taas lokakuussa!

4. Ihania annoksia ja paikkoja.Kyllä mun on joku kerta pakko päästä' Berliinin veljeni vieraaksi;D

1. Ehdottomasti pitää päästä, kun noin hyvä tilaisuuskin on auennut :) Ja vielä oikea paikallisopaskin löytyy!

5. Berliini on ihana ja mää tykkään just eniten Prenzlauer Bergistä alueena. Oonkin majaillut siellä syömisen lisäksi molemmilla kerroilla, kun oon Berliinissä käynyt. Anna Blumen noista mainitsemistasi testasin minäkin ekalla reissulla :)

1. Prenzlauer Berg on kyllä tosi ihana ja vaikka en olekaan siellä majoittunut, niin jokaisella reissulla käynyt, yleensä useammankin kerran :) Majoituttiin Friedricshainissa, kun siellä oli sitten iltahengailut kävelymatkan päässä. Hauskaa, että Anna Blume on niin monelle tuttu :) Mukavaa reissun jatkoa sinne kuumaan Aasiaan!

6. Melkein hävettää sanoa, että en ole ikinä käynyt Berliinissä. Kaupunkina se kyllä ehdottomasti kiinnostaa, mutta jäänyt aina jotenkin kakkoseksi jonkun toisen vaihtoehdon jälkeen. Nämä aamiaisjutut kyllä herättivät nyt matka- ja berliinikuumeen :)

1. Ymmärrän kyllä tuon ongelman, jonkun on aina jäätävä kakkoseksi, vaikka se kuinka mielenkiintoinen olisikin :) Mutta siellähän se Berliini odottaa, ja itse ainakin tykkään kovasti (ja toivon, että käyn vastedes siellä omalla lomalla useamminkin).

7. Kiitos vinkeistä! Nämä pitää pistää mieleen, syyskuussa olisi tiedossa Berliinin reissu. ;)

1. Syyskuinen Berliini on varmasti ihana! Ja ainakin kerran lokakuussa oli vielä tosi kivat ilmat :) Vinkkejä on tulossa vielä lisääkin!