keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Hävikistä herkuksi: tämän vuoden parhaimmat

Tällä viikolla vietetään kolmatta kertaa Kuluttajaliiton organisoimaa Hävikkiviikkoa. Laitan itse aika ajoin jakoon vinkkejäni ruokahävikin pienentämiseksi, joten ajattelin kerätä tähän postaukseen kertauksen vuoksi tämän vuoden suosikkejani.

Omassa keittiössäni kokkaillaan tämän tästä hävikistä herkuksi -periaatteella, sillä käyttökelpoisen ruuan heittäminen roskikseen tuntuu ihan kauhistuttavalle. On myös varsin taloudellista käyttää hyväksi jääkaapissa jo olevia raaka-aineita, puhumattakaan siitä, että välillä kurkkaisi kaappien ja pakastimien perälle.

Tänään ruokamme rakentuu sen mukaan, että muistin pakastimessa olevan pekonipaketin sekä kesällä saadut kantarellit. Loppukeväästä raahasin kotiin paketin risottoriisiä, jonka sain työpaikalta henkilöstöravintolan jakaessa ylijäämäraaka-aineita ennen sulkemista. Käytännössä ostin kaupasta vain parmesania, joka muuten on aika hyvä lisä moneen hävikkiruokaan (ja riittoisa sellainen).

Mutta tässä niitä parhaimpia hävikkiruokia kuluneelta vuodelta, palataan risottoon myöhemmin!

Paistettu riisi toimii aina, myös kasvisversiona erinomainen!

Omeletti lienee jämäruokien klassikko

Kuivahtaneita tortillalettuja? Ei kauaa!

Ylikypsät tomaatit, ylimääräiset juustot, tomaattipasta sopii kaikkeen!

Anteeksi, jos otan esille taas tostadan, mutta meillä taitaa useinkin jäädä tortillalettuja kuivumaan... Joskus jopa pakastan ylimääräiset, sillä niitä voi helposti käyttää näihin jämäruokiin.

Tein ekan kerran uunimunakasta, nam!

Hauskin ideani oli käyttää ylijäänyt wonton-taikina ravioleihin. Sopi todella hyvin!

Quesadillan sisään voi piilottaa niin juustoja kuin lihaa tai kasviksia...

Nahistunut kukkakaali oli mitä herkullisinta uunissa paahdettuna!

Mikä on sinun lempparisi hävikkiruuista?

Ja vielä muutama vinkki ruokahävikin pienentämiseksi:
1) Suunnittele ruokaostoksesi ja tee viikon ruokalista (toimii myös säästämiseen ja laihduttamiseen).
2) Älä osta kerralla liikaa, vaan täydennä jääkaappiasi viikon mittaan.
3) Pakasta isompia raaka-ainemääriä sopivina annoksina. Esimerkiksi 400g jauhelihaa riittää yleensä pariinkin eri ruokaan, jos syöjiä ei ole kovin montaa.
4) Kurki kaappeihin ja nosta pikaisesti käytettävät tuotteet pöydälle muistuttamaan olemassaolostaan. 
5) Suunnittele ateria jonkun tietyn raaka-aineen ympärille, joka sinulta löytyy jo kotoa.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti