maanantai 13. huhtikuuta 2015

Herkkujen äärellä Hongkongissa

Viime syksyn häämatka Singaporeen ja Balille sysäsi aasialaisen ruuan suosion keittiössämme ihan uudelle tasolle. Yksinkertaisimmillaan se on tarkoittanut erilaisia nuudelikeittoja ja paistettua riisiä eli aivan ihania arkiruokia. Nyt kävimme hakemassa lisäinspiraatiota Hongkongista, sillä Singaporen tapaan kaupunki on täynnä erilaisia ruokailumahdollisuuksia fine diningista katukeittiöihin.

Kuten aikaisemminkin, keskittyivät meidän ruokailut sinne edullisempaan päähän. Varsinaisissa katukeittiöissä tai Singaporen tyylisissä hawker centereissä emme tällä reissulla syöneet kertaakaan, mutta erinäisissä kansankuppiloissa kylläkin. Aikaa ei ollut kovin montaa päivää, mutta ehdimme syömään muutaman oikein hyvän illallisen ja niiden lisäksi nappaamaan nopeita lounaita ostoskeskuksien deleistä ja leipomoista.

Ensimmäisenä iltana eli heti kun pääsimme lentokentältä keskustaan suuntasimme umpimähkään Tsim Sha Tsuin alueella mahdollisimman paikallisen näköiseen ahtaaseen ravintolaan. Kyseisessä paikassa oli kuvaus kielletty (jopa ravintolan edessä, vaikka se sijaitsi vilkkaalla kadulla), mutta minä tietenkin näpsäisin salaa kännykällä muutaman ruokakuvan. Tilasimme paistettua nuudelia sekä lihaa ja riisiä. Oli hyvää ja ahmimme annoksia nälkäisinä.

Seuraavana päivänä tutustuimme hieman dim sum -maailmaan syömällä lounasta eräässä kellariravintolassa (myöskin Tsim Sha Tsuin alueella). Ruokalistat oli kiinan lisäksi englanniksi, mutta eri ruokalajien tilauslomake pelkästään kiinaksi. Saimme kuitenkin tarjoilijan avustuksella tehtyä tilauksemme ja hetki myöhemmin meillä oli nenän edessä yksi juoma ja muutama bambukori ruokaa. Dumplingsit olivat hyviä sekä höyrytettyinä että paistettuina ja bbq-possupullat hauskan pehmoisia. Sen sijaan kananvarpaat, mitä vahingossa menimme tilaamaan, eivät hurmanneet meitä sitten millään tavalla.

Illalla päädyimme Yau Ma Tein puolelle syömään vielä lisää dumplingseja ja tällä kertaa hyvin vahvasti valkosipulilla maustettuja. Vitsi että olivat hyviä! Samalla aterialla söimme myös mm. kasvisdumplingseja sekä kiinalaista hot and sour -keittoa, joka oli minulle tuttu Makukellarin kiinalaisen ruuan illasta. Tilauksemme meni myös tässä ravintolassa hieman pieleen, sillä aluksi meillä oli vain yksi juoma (luumumehu) ja iso kasa ruokaa. Myöhemmin tilasimme passionjääteet, minä valitsin vielä aasialaiseen tapaan jelly-version.

Neljäs merkittävä ruokailuhetkemme oli Mong Kokissa, taas kerran pelkästään paikallisilla ruokailijoilla varustetussa ravintolassa, jossa kuitenkin oli listoissa myös englanninkielisiä tekstejä (läheskään joka ravintolassa ei ole). Tällä kertaa saimme pöytäämme juuri ne jutut, mitä olimme tilanneetkin eikä juomaakaan puuttunut, kun valitsimme molemmille isot oluet. Ja ruoka oli ehkä reissun parasta, vaikka ravintola tajosikin muutaman maan kattavan kirjon erilaisia tyypillisiä aasialaisia ruokia. Oma valintamme oli nuudelikeitto dumplingseilla, maailman rapeimmat vietnamilaiset kevätrullat sekä intiahenkinen porsaankyljys mausteisessa kastikkeessa.

Näiden lisäksi testasimme egg tartia ja green tea sundaeta sekä söimme pikniklounasta/aamupalaa hotellimme laiturilla. Niin, ja kananvarvaspäivänä ostin myös satunnaisen pullan katumarkkinoilta ja ihmettelin sen yhtä aikaa suolaista ja makeaa makua. Pullan keskellä oli jotain mustaa hyytelömäistä, mutta en osannut heti sanoa, että mitä. Sitten sain toisen mielipiteen ja kyllä, kananmunaahan se. Mutta mustaa? Liekkö joku säilötty juttu?

1. Näyttipä herkulliselta... :)

1. Eikö vaan! Nälkä tulee muistellessa :)

2. Ihania herkkuja,rakastan aasialaisia makuja:)

1. Samoin! Ja Hongkongissa on se hyvä puoli, että varmasti kaikki Aasian maat ovat ruokatarjonnassa edustettuina :)