lauantai 23. kesäkuuta 2012

Aamiaistrifle ja epäonnistuneet valmiscroissantit



Olen sellainen Aku Ankka että ohjeiden lukeminen on yleensä ihan ylivoimaista. Tartun tuumasta toiseen ja oletan osaavani ilman, että joku kertoo mitä tehdä, vaikka asia olisi minulle uusi. Näin käy yleensä kaikkien elektronisten laitteiden kanssa ja tällä kertaa myös valmiscroissanttien.

Olin ostanut ensimmäistä kertaa säilyketölkissä myytävän valmistaikinan, jonka pitäisi olla ihan idioottivarma juttu huonommallekin leipurille (olen tullut siihen tulokseen, että croissanttien leipominen alusta alkaen itse voi olla yliarvostettua puuhaa, vaikkei minulla olekaan kokemusta kuin normaaleista juustosarvista...).

Mitäs siinä sitten kun vaan tölkkiä aukaisemaan, tölkinavaajalla tietenkin. Järjytys oli melkoinen, kun taikina paukahti jo pienestä reiästä ulos purkista ja sama meininki jatkui sitä myötä kun sain tölkkiä enemmän auki (aukaiseminen oli tosin hitaampaa, kun taikinaa pursusi joka paikkaan). Lopulta minulla oli käsissä tahmeahko taikina, josta puolet oli purkissa ja puolet roikkui ulkopuolella. Väkivalloin sain lopunkin taikinan ulos ahtaasta peltipurkista. Siistin taikinan, jossa olisi valmiit leikkausjäljet, sijasta minulla oli pöydällä kasa epämääräisiä taikinanpaloja.



Tässä vaiheessa katse osui purkin kylkeen, missä neuvottiin oikea avaamistekniikka... Noh, kyllä niistä saatiin syötyä yksi aamupala ja ainakin lopputulos oli, hmmm, hyvin kotitekoinen ;)

Croissanttien seuraksi viikonloppuisella aamupalalla meillä oli tuoreiden mansikoiden inspiroimaa aamiaistrifleä. Aloitin vatkaamalla 1dl kuohukermaa ja makeuttamalla sitä hieman sokerilla. Sekoitin joukkoon kaksi pientä vadelmarahkaa (Herkkumonstereita, heh). Laitoin lasien pohjalle rahkaseosta, sitten murusteltua hapankorppua ja kolmanneksi mansikkaviipaleita. Toistin vielä toisen kerroksen.




6 kommenttia:

  1. Oi :) TUOTA minä en ole tehnyt, mutta muutama muu samankaltainen kömmähde on kyllä tunnustuslistalla:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, ei kannata tehdäkään ;) Aina oppii jotain uutta toisten kömmähdyksistä!

      Poista
  2. Minun kämmäämiseni tuollaisen paketin kanssa on sellainen, etten ensimmäisellä kerralla sellaisen ostaessani vuosia sitten käsittänyt sen vaativan kylmäsäilytystä ja lykkäsin sen kotona jonnekin kaappiin vaan ja siellähän se oli omia aikojaan auennut ja taikina pursusi aika kivasti ennen kuin huomasin vahingon. :D

    VastaaPoista
  3. Minäkin halusin ostaa tuon croissant taikinapurkin, hyvää että luin sinun kokemustasi ensin :D
    Löytyykö City-Marketistä?

    Hyvää Juhannusta!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä ostin omani Prismasta, mutta varmasti Cittareissakin myydään näitä :)

      Hyvää juhannusta sinnekin!

      Poista